מתי יהיו מוניות מעופפות?

מכונית מעופפת

מדע בדיוני או מציאות בשטח? אם תסתכלו על הפיתוחים של החברות העוסקות בפיתוח מוניות מעופפות, העולם צפוי לראות את המוניות באוויר כבר בשנים הקרובות ומכוניות מעופפות פרטיות עד סוף העשור הנוכחי.

מוניות מעופפות בשנת 2023 בארה"ב וסינגפור – מתי בישראל?

מוניות מעופפות (מוניות אוויר) הם היעד הבא בענף המכוניות ובהתאם להערכת מומחי התעופה בעולם, מוניות מעופפות צפויות להגיע בשנים הקרובות עוד טרם נזכה למכוניות מעופפות פרטיות.
אם אתם מדמיינים מוניות רגילה שהופכת למעופפת בלחיצת כפתור, הפיתוחים החדשים מראים שהדמיון יישאר בסדרות ובסרטי המדע הבדיוני, מרבית המוניות המעופפות שצפויות להטיס אותנו בקלות יחסית ממקום למקום נבנות בצורה קומפקטית וחסכונית ככל האפשר.
אחת המוניות המעופפות שנמצאת בשלבי הבחינה היא המכונית המעופפות של נאס"א, הפיתוח של נאס"א מציג את המכנה המשותף של חלק גדול מהחברות המפתחות רכבים מעופפים, רכב דמוי רחפן בגרסה מוגדלת עם 6 רוטורים, החשיבה פשוטה ובמקום להתקבע על מכוניות שתעוף כמו מטוס, הכיוון הבינלאומי הוא מכוניות שיעופפו כמו מסוק – רחפנים משנעים חבילות במשקלים שונים, יוכלו להוביל אנשים במשקלים שונים.

המונית המעופפת של נאס"א פותחה ע"י חברת Joby Aviation, חברה בבעלות ציבורית ומפתחת את המונית המעופפת בעשור האחרון.
רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FFA) בצפי אופטימי במיוחד, הרשות טוענת כי שירות מוגבל של מוניות מעופפות צפוי להתחיל בארה"ב כבר לקראת סוף שנת 2023, חלק ממומחי התעופה האמריקאית צופים עיכוב של מספר חודשים עד שנה בהתחלת שירות מוניות מעופפות באופן מוגבל.
למרות האצת הפעילות של האמריקאים בתחום, מדינות רבות מתחרות על הבכורה וסינגפור צפויה להיות המדינה הראשונה שתפעיל בשנת 2023 שירות מוניות מעופפות ברמה מסחרית ובשיתוף עם חברה גרמנית.

מתי תגיע מונית מעופפת לישראל?

חלק ממומחי התעופה בישראל מעריכים כי ישראל צפויה לפער של מספר שנים בין ארה"ב לפעילות מוניות מעופפות בישראל, ישראל צפויה לבחון במשך מספר שנים את הצלחת הרכבים המעופפים בארה"ב ובמדינות נוספות, להתאים את תקנות התעופה במסגרת רשות שדות התעופה הישראלית (מה שכבר היום מבוצע בארה"ב) ובדומה לארה"ב להתחיל עם מוניות מעופפות טרם המכוניות המעופפות הפרטיות.

איפה מחנים מונית מעופפת?

בישראל נוהגים ללמוד מארה"ב ומדינות העולם הנוספות באפשרות להפעיל טכנולוגיות חדשות, תקנות ותשתיות חדשניות כחלק מהאצת הטכנולוגיה בעשורים האחרונים.
רשות התעופה הפדרלית בוחנת כבר מספר שנים את אפשרויות הנחיתה השונות בעשרות ערים מרכזיות בארה"ב, כך למשל אוניברסיטת רואן פרסמה מחקר על זיהוי אתרי נחיתה למוניות מעופפות, בינה מלאכותית תאפשר למונית לזהות היכן אתר הנחיתה הקרוב ביותר לכתובת המבוקשת ובכך תוכלו להגיע ממקום למקום, ללא צורך בחשיבה או מאמץ כלשהו.
בישראל לא צופים חדשנות מיוחדת בנושא התקנות וצפויים להתבסס על ניסיון רשויות התעופה הבינלאומיות.

מוניות מעופפות מציגות שוק חם ותחרותי

בניית מונית מעופפת היא לא שגעון טכנולוגי או תכנון על הנייר, בשנת 2021 משקיעים שונים מהעולם הזרימו לחברות המתחרות בשוק המוניות המעופפות כ- 4.5 מיליארד דולר בשנת 2021, טכנולוגיה של מכונית מעופפת משלבת בתוכה טכנולוגיות קיימות שונות עם פיתוחים שונים נוספים: רכב, מסוק/רחפן, בינה מלאכותית, טכנולוגיה סולארית וטכנולוגיות נוספות מוכרות שיוצרות את האפשרות להתחיל עם מוניות מעופפות לציבור הרחב.
השקעה בחברת מכונית מעופפת אינה הימור מוחלט למשקיעים הגדולים, חברות רבות שעוסקות בתכנון מונית אווירית צפויות להנפיק עצמן, בניהן ליליום מגרמניה, ארצ'ר מארה"ב ורטיקל הבריטית.
חברות תעופה וחברות ליסינג מהעולם מתחילות לחמם מנועים בתחום המוניות המעופפות, חברות כדוגמת אמריקן ריירליינס ואוולון התחייבו לרכישת מאות מוניות מעופפות, הצפי הוא להזמנות של עשרות אלפי מוניות מעופפות ברכבי העולם ועד סוף 2023.

בהתאם לתחזית של Urban air mobility, עד להתקדמות בטכנולוגיה המכוניות האוטונומיות המתקדמת באיטיות יחסית למכוניות המעופפות, הביקוש לטייסים צפוי לעלות באופן משמעותי בשנת 2028 וצפויים להצטרף לכלל הטייסים כ- 60 אלף טייסים למוניות מעופפות עם השקעה של 6 מיליארד דולר להכשרת הטייסים להטסה ותפעול המוניות המעופפות.
ומה לגבי מכוניות מעופפות פרטיות? בהתאם לדיווחים השונים בעולם, נראה שקיים פער של מספר שנים בצפי למכוניות מעופפות פרטיות, בעוד שמוניות מעופפות יטיסו אתכם ממקום למקום בשנים הקרובות, הצפי למכוניות מעופפות בבעלותכם אותם אתם תטיסו או שהמכונית תוטס באופן אוטונומי הוא לקראת שנת 2030, ככל שתדרש הכשרה מיוחדת להטסה עצמית וללא הסתמכות על טיסה אוטונומית, צפויים עיכובים נוספים גם בתחום זה.

לחזור למשהו ספציפי?

כשהחלום הופך למציאות!

תוכן עניינים

דילוג לתוכן